گردشگری

افغانستان در گذشته نه چندان دور از کشورهای محبوب برای گردشگران خارجی بود و گردشگران نامداری چون “مارکوپولو” از این کشور دیدن کرده اند.جنگ‌های چند دهه گذشته در این کشور، صنعت مهم توریسم را به شدت تأثیر قرار داده و دیگر رونق گذشته را ندارد. 
مناطق مختلفی از افغانستان استعداد جذب گردشگر را دارد که در این بخش به معرفی برخی از دیدنی‌های افغانستان می‌پردازیم.

 منار جام در استان غور؛  قدیمی ترین برج آجری جهان است و در زمان غوریان سال ۱۱۹۴ میلادی بنا شده است.

منار جام در استان غور

طبیعت زیبای استان پروان در شمال کابل

طاق ظفر نماد استقلال و پیروزی افغانستان در پغمان کابل:

طاق ظفر یادگاری است که پس از اعلام استقلال افغانستان از زیر سلطه انگلیس (بریتانیا) در زمان پادشاهی شاه امان الله خان در سال ۱۲۹۸ هجری (۱۹۱۹ میلادی) بنا شد.

 

مزار شریف

مَزار شَریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان و چهارمین شهر بزرگ افغانستان (پس از شهرهای کابل، هرات) است که دارای جمعیتی بالغ بر ۶۹۳۰۰۰ نفر بنا به سرشماری سال ۲۰۱۵ می‌باشد. مزار شریف در پانزده کیلومتری شرق بلخ واقع شده و از سمت جنوب شرقی در فاصله ۴۲۵ کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان قرار دارد. این شهر از سمت شرق در همسایگی قندور، از غرب به فاصله ۷۲۸ کیلومتری هرات باستان، از جنوب ۹۰۹ کیلومتر با قندهار و نهایتاً از سمت شمال با ازبکستان و بخش‌هایی از تاجیکستان مرز مشترک دارد. بخشی از رود آمو دریا (جیحون) که به عبارتی پرآب‌ترین و مهمترین رود در منطقه آسیای میانه است و از ارتفاعات پامیر سرچشمه می‌گیرد؛ با عبور از مناطق شمالی افغانستان نظیر قسمت‌هایی از شمال مزار شریف و قندوز در نزدیکی مرزهای ازبکستان و تاجیکستان، سرانجام به دریاچه آرال واقع در ازبکستان و قزاقستان می‌ریزد.

مزار شریف به حکم پیشینه و تمدن غنی و طولانی، آثار تاریخی و اماکن مذهبی و زیارتی و موقعیت حساس جغرافیایی و ژئوپُلیتیکی اش به‌عنوان منطقه‌ای بسیار مهم و استراتژیک در شمال افغانستان و منطقه آسیای میانه شناخته می‌شود. مزار شریف به‌لحاظ فرهنگ و تمدن نقطه تلاقی آثار تاریخی و تمدنی برجای مانده از عصر زرتشت، تمدن هلنیستی و عصر اسلام و مسلمانان است. منطقه مزار شریف در گذشته به‌عنوان بخشی از قلمرو خراسان بزرگ بود که در دوره‌های مختلف تاریخی به‌وسیله طاهریان، صفاریان، سامانیان، غوریان، ایلخانان، تیموریان و بخشی از خانات بخارا اداره می‌شده‌است.

 

امروزه مزار شریف در میان سایر مراکز ولایات و استان‌های افغانستان دارای بالاترین درصد ساخت و ساز (۹۱٪)و توسعه فضای شهری - پس از سال‌ها جنگ و درگیری داخلی که هنوز هم ادامه دارد- می‌باشد.

سمنگان

 

استان سمنگان از مناطق کهن افغانستان است و تخت عظیم سنگی معروف به "تخت رستم" در آن قرار دارد . مردم افغانستان معتقدند که این تخت توسط رستم ساخته شده و زرتشت ۱۰ سال روی آن زندگی کرده‌است. منطقه تخت رستم و غارهای آن مربوط به دوره بودایی است.