امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۱۳:۴۷ - مشاهده: ۴۳۳
تعداد بازدید:433 21 بهمن 1399 - 13:47
تأثیر عمیق امام(ره) و انقلاب اسلامی‌بر افغانستان و منطقه

گفتگوی ویژه خبرگزاری آوا با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف

خاصیت انقلاب اسلامی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و این موضوع پیام های بسیار روشنی برای مردم منطقه داشت و انقلاب به دل مردم نشست تا حکومت و خواسته‌های خودشان را برپا نمایند و مدافع ارزش های دینی خودشان باشند

 چهل و دو سال قبل از امروز، انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ۲۲ دلو ۱۳۵۷ پیروز گردید؛ اما این انقلاب در کنار اینکه فضای داخلی ایران را متحول ساخت، تحولات منطقهای و جهانی را نیز در پی داشت. افغانستان در همسایگی ایران، یکی از کشورهایی است که به صورت مستقیم از این انقلاب تأثیر پذیرفت. افغانستان همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، درگیر کودتای کمونیستی و پس از آن، تجاوز ارتش سرخ شوروی است، و مردم و مبارزین افغانستانی با الگوگیری از قیام امام خمینی(ره)، هستههای اولیه جهاد خود را پایهگذاری کرده و در نهایت، پس از ۱۰ سال توانستند اتحاد جماهیر شوروی و حکومت کمونیستی را شکست دهند. خبرگزاری صدای افغان(آوا) در بلخ با فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌به رهبری امام خمینی(ره) گفتگوی ویژهای را با سید حسن یحیوی؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف انجام داده است.

 

آوا: سپاس از پذیرش دعوت ما برای این گفتگو. پرسش اول این است که اصولا چرا انقلاب اسلامی در ایران به‌وجود آمد، ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری آن چه بود؟

 

یحیوی: ما یاد و خاطرات شهدای جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم که در مسیر پیروزی انقلاب جان‌فشانی کرده اند. آرزوی قلبی ملت و حکومت جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح پایدار در جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد.

زمانی که انقلاب اسلامی‌پا گرفت و به پیروزی رسید مردم ایران شاهد درآمد سرشار نفت بودند که از آن درآمد هنگفت مبلغ ناچیزی سهم‌شان می‌شد و مابقی را عده خاصی حیف و میل می‌کردند. انقلاب اسلامی‌به گونه‌ای تحقق پیدا نمود که تبعیض اجتماعی، نابرابری و فشار اقتصادی بر مردم و از سوی هم پایمال شدن ارزش های انسانی و اسلامی‌توسط رژیم مستبد و خودکامه پهلوی باعث شد که مردم به ندای رهبری امام پاسخ مثبت بدهند و با یک جنبش خودجوش و مردمی انقلاب را به پیروزی برسانند. آنچه باعث همدلی مردم شد این بود که همه خود را از یک جنس می دیدند و در مشکلات همدیگر شریک بودند و آرزوی شان رسیدن به قله‌های سعادت و پیشرفت بود.

 

آوا: رمز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی در چه بود؟

 

یحیوی: پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا توکل مردم به خدا و نگاه شان به ارزش های والای اسلامی و انسانی بود. وحدت مردم و رهبری بی نظیر امام خمینی(ره) عواملی بودند که پیروزی انقلاب ما را تسریع بخشیدند و تضمین کردند. مردمی‌بودن انقلاب اسلامی‌که ریشه در اقشار متوسط و ضعیف جامعه داشت باعث شد که مردم علیه ظلم، بیداد، ترویج فساد، ترویج فحشا، وابستگی به غرب، هم پیمان بودن با امریکا و اسرائیل مبارزه نمایند تا اینکه انقلاب اسلامی‌به رهبری امام پیروز بشود.

 

آوا: انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر منطقه به ویژه کشورهای همسایه گذاشت؟

 

یحیوی: شعار انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. مردم این شعار را با فعل خواستن و توانستن صرف کردند و با همدلی و هم پیمانی به میدان آمدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم به استقلال و حکومت دلخواه خودشان رسیدند. انقلاب اسلامی و استقلال مردم ایران جذابیتی برای مردم منطقه داشت که آن‌ها هم از این خواب غفلت بیدار شوند و صدای ظلم ستیزی را در کشورهای خودشان بلند نمایند؛ هرچند تعدادی از حکومت ها با دادن یک‌سری امتیازات این صدای‌ها را آرام کردند.

 

آوا: ویژگی‌های رهبری انقلاب چه بود؟ شخصیت امام و حرکت ایشان چه ویژگی‌هایی داشت که مورد استقبال کشورهای مظلوم مسلمان و جنبش های اسلامی از جمله افغانستان قرار گرفت؟

 

یحیوی: حضرت امام خمینی(ره) با ویژگی‌هایی چون شخصیت والای دینی، اتکای به خداوند، خودسازی و تهذیب نفس برای رضای پروردگار اقدام می‌کرد و به دنبال حب نفس و مسائل شخصی نبود، حق را می‌گفتند و اصرار بر حقانیت داشتند. امام با جدیت مسائل را پی‌گیری می‌کرد و نظم خاصی در پیگیری مسائل امور داشتند و از نخبگان و اهل فن و تخصص مشورت می‌گرفتند. از اوضاع سیاسی جهان غافل نبودند و اخبار را از منابع متعدد دریافت می‌کردند و اطلاعات شان بروز بود و تحلیل های دقیق و درستی داشتند.

امام خمینی(ره) حامی مستضعفین بود. فریاد امام در حمایت از مظلوم تاثیرات اش را بر کشورهای منطقه گذاشت. امام از جنس مردم، برای مردم و همکار مردم بود. همچنین بر نقش و حضور مردم در انقلاب تاکید داشت. مردم پا به پای انقلاب در عرصه‌های مختلف آمدند و توانستند موفقیت های زیادی را کسب کنند.

 

 

آوا: شما چند وقتی است که در افغانستان حضور دارید و قطعا با تاریخ و تحولات کشور ما آشنا شده اید. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جهاد مردم مسلمان افغانستان علیه حاکمیت کمونیستی و تجاوز شوروی آغاز می‌شود. در این زمینه قطعا الگوی برجسته مردم مسلمان و مجاهدین افغانستان، حضرت امام خمینی بوده است. اگر بخواهیم یک مقایسه و ارزیابی داشته باشیم، مسیر انقلاب اسلامی در ایران و جهاد اسلامی در افغانستان، فکر می‌کنید چه نقاط مشترکی دارند و تا چه اندازه جهاد افغانستان متأثر از انقلاب اسلامی در ایران بوده است؟ با توجه به این دید حضرت امام، نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته چه رویکردی نسبت به افغانستان داشته است؟

 

یحیوی: خاصیت انقلاب اسلامی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و این موضوع پیام های بسیار روشنی برای مردم منطقه داشت و انقلاب به دل مردم نشست تا حکومت و خواسته‌های خودشان را برپا نمایند و مدافع ارزش های دینی خودشان باشند، مبارزه با هر نوع ظلم و تجاوز از ویژگی‌های انقلاب اسلامی‌بود و اشغال فلسطین، افغانستان و هر قسمتی از خاک ممالک اسلامی مد نظر این انقلاب بود و می‌باشد تا با خوی تجاوزگری امریکا و صهیونیسم مقابله شود.

مردم ایران و حکومت جمهوری اسلامی در زمان جهاد در کنار مردم افغانستان بودند و پس از رفع اشغال هم جمهوری اسلامی ایران به کمک و حمایت های خودش نسبت به جمهوری اسلامی افغانستان ادامه داد. افغانستان برای تثبیت حکومت مرکزی و حاکمیت نظم و قانون در کشور به کمک نیاز داشت و حکومت ایران با حمایت های مردمی‌به کمک مردم مظلوم افغانستان شتافتند. آمار بلندی از مهاجرین افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، خدماتی که برای مهاجرین انجام شده در عرصه‌های آموزشی، بهداشتی، تحصیلی، علمی، درمان و اشتغال همه اطلاع دارند.

شماری از کمک های جمهوری اسلامی ایران به جمهوری اسلامی افغانستان قرار ذیل است: در عرصه آموزشی بیشتر از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مهاجر افغانستانی را در ۲۸ هزار مکتب پوشش دادیم. در عرصه تحصیلی ۴۰ هزار دانشجوی مهاجر در رشته‌های مختلف دانشگاهی مشغول تحصیل هستند. بیشتر از ۳۰ هزار فارغ التحصیل افغانستانی از رشته‌های مختلفی دانشگاهی در ایران داریم. در نهضت سوادآموزی ما صد هزار اتباع افغانستان را پوشش دادیم. ۲۰ هزار مهاجر افغانستانی در کارگاه‌ها و اماکن دیگر مشغل کار حرفه‌ای و فنی هستند. در عرصه بهداشت و درمان بیماری‌های توجه خاصی به مهاجرین صورت گرفته است. از هر خانواده یک نفر را در پروانه اشتغال جذب کردیم و یک هزار زن را که سرپرست خانواده بودند مشغول به کار کردیم. در عرصه ورزشی حدود ۵۰ هزار ورزشکار افغانستانی در ایران سامان دهی شده اند. کمک آموزشی، نظامی، لوجستیکی، درمانی، پاک سازی میادین مین و موارد دیگر که بعد از جهاد و برپایی حکومت در داخل جمهوری اسلامی افغانستان نیز به صورت گسترده انجام شده است.

کمک و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی افغانستان همچنان ادامه دارد و این کمک و همکاری‌ها نشان دهنده اعتقاد قلبی ما است که در کنار همسایه خودمان باشیم و کمک های خودمان را تداوم ببخشیم.

 

آوا: یک سوال هم در مورد فعالیت های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف داشته باشیم، این فعالیت ها چه جنبه‌هایی مختلفی دارد؟

 

یحیوی: نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف همانند سایر نمایندگی‌ها در افغانستان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، آموزشی، خدمات کنسولی، اقتصادی و تجاری فعالیت می‌کند؛ هر چند خدمات و کمک های ایران به افغانستان متاثر از تحریم های موجود بر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ اما ما هیچگاه مایوس نشدیم.

در زمان شیوع ویروس کرونا هم جمهوری اسلامی ایران به کمک های خود در افغانستان به شیوه‌های مختلف ادامه داد. به امید روزی که این ویروس نابود و ریشه کن بشود.

برای برقراری و برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی میان ولایات شمالی افغانستان و ایران کار می‌کنیم. در عرصه خدمات آموزشی و تحصیلی نیز جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌کند و کتاب هایی را هم به کتابخانه‌ها و مراکز دیگر اهدا کردیم تا جوانان افغانستانی بتوانند در عرصه بازسازی و ترقی کشور کار نمایند.

 

آوا: یکی از مشکلات و درخواست های مردم، دریافت روادید جمهوری اسلامی ایران است، فعلا شرایط صدور روادید به چه صورتی است؟ برخی از وجود دفاتر و واسطه‌ها در این زمینه گلایه دارند. برنامه شما چیست؟

یحیوی: در شرایط فعلی ما ویزا را از طریق سایت هایی که اعلام می  کنند با درخواست و ثبت نام متقاضیان طبق مدارک شان به کنسولگری می آیند بعد صدور ویزا انجام می‌شود. تعدادی از روند ثبت نام و درخواست ویزا سوء استفاده کردند و در چارچوب قوانین مربوطه اقدام نمی‌کنند و این موضوع باعث شد که ما با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ اقدام بکنیم تا صلاحیت شرکت های ثبت نام‌کننده ویزا تثبیت و تایید شود. تلاش هایی برای بهبود وضعیت صدور ویزا وجود دارد و اقداماتی روی دست است تا بعضی از شرکت ها نتوانند پول غیر متعارفی از درخواست کنندگان ویزا بگیرند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما